SoulCalibur VI

SoulCalibur VI

SoulCalibur-serien tar ett steg tillbaka mot de ursprungliga spelen i serien. Viktor har svaret på om det är bra eller dåligt.

SoulCalibur har är en unik spelserie som kombinerar det klassiska upplägget i ett fightingspel med olika typer av närstridsvapen som svärd, spjut och stavar. I sin sjätte installation rör sig spelet tillbaka mot sina rötter.

SoulCalibur som spelserie har en lång historia ända tillbaka till Segas konsol Dreamcast i det sena 90-talet. För mig har seriens kronjuvel alltid varit SoulCalibur 2 som jag spelade mestadels till GameCube när det begav sig. Det var då ett mycket renodlad och välskapt fightingspel som var tillåtande för nya spelare, men även belönade träning och färdighet utan att vara överkomplicerat. Sen dess har jag upplevt att många av de andra spelen i serien har ägnat sig åt utsvävningar, flirtar med andra fightingspel och försök att förbättra det som redan var så bra. Multi-fighter-funktionen i SoulCalibur IV, Critical Edge i SoulCalibur V och det ständigt växande utbudet av spelbara karaktärer var något som för min del bara förtagit från vad som redan var en väldigt bra spelupplevelse.

SoulCalibur VI ämnar att återgå till ett enklare spelupplägg och en tidigare punkt i spelets berättelse. Utbudet av karaktärer är krympt och många av de finesser som hade lagts till i tidigare spel är antingen borttagna eller givna mindre plats i spelet. Resultatet i mitt sinne blir ett renare, mer njutbart spel. Det enda riktiga tillägg som sker i hur striderna utkämpas är Reversal Edge, en sorts försvar som låter spelarna göra sten-sax-påse med spark-slag-hugg i slow motion. Även om det finns ett visst mått av strategi i detta, precis som i sten-sax-påse så känns utfallet i stort slumpmässigt. Att spelets flow ständigt bryts av Reversal Edges små slow-motion cut-scenes är även det ganska störande.

De klassiska karaktärerna som Ivy, Mitsurugi och Nightmare finns alla med tillsammans med ett par nya. Bland dessa står Geralt of Rivia från Witcher serien ut tydligast. Det är tydligt att mycket tid har lagts på att återge Geralt på rätt sätt. Hans stil och utseende känns tagna rakt ur Witcher och är ett kul tillägg till serien. Det finns även ett mycket utökat och häftigt skaparläge för den som vill göra egna karaktärer att spela med. Även om det kan vara svårt att få till exakt det utseende man vill så finns det stora möjligheter att skapa mycket fantasifulla karaktärer. En snabb googling visar att i rätt händer kan skaparläget göra mycket häftiga saker. Antingen egna unika karaktärer eller genom att återskapa karaktärer från andra spel. Jag har sett allt ifrån Illidan till Sonic och även Magikarp.

Utöver det klassiska tvåspelarläget som utgör en mycket stor del av spelet för mig finns det även två enspelarlägen. Ett fokuserat på att återberätta SoulCaliburs långa och, i min mening, irrelevanta historia med hjälp av cut-scenes, dialog och dåligt skådespeleri mellan striderna. I läget Libra of Souls skapar man en egen karaktär baserad på spelets fighters för att spela igenom en RPG-liknande kampanj. Mellan strider och dialog går det att finna nya vapen, utrustning och tillfälliga buffar. Även om den större delen av det gameplay som läget erbjuder är vanliga 1v1-strider så finns det nog med innehåll här för att hålla intresset hos den spelare som verkligen njuter av att spela ett fightingspel på egen hand.

En liten kritik tänker jag rikta mot det faktum att spelet släpps med nedladdningsbart innehåll (DLC) redan från dag ett. I skrivande stund har ytterligare DLC utannonserats med den mycket populära karaktären 2B från spelserien Nier: Automata. Detta sätt att medvetet hålla färdigt innehåll från spelare redan från början tycker jag är snålt, tarvligt och tråkigt. Särskilt när spelet säljs till fullt pris i en genre vars affärsmodell så länge har varit enkel och straight forward. Jag förstår att många speltillverkare gör såhär och att det säkert är en bra inkomstkälla, men det ändrar inte det faktum att man medvetet säljer en sämre produkt för att kunna skrapa extra pengar från nedladdningar.

Sammanfattningsvis är SoulCalibur VI ett snyggt återtåg till vad som gjorde serien bra från början. En väl sammansatt uppsättning fighters med enkla, men djupa fightingmekaniker. Till det finns även ett mycket djupt skaparläge, online matchning och två givande enspelarlägen.

• Väl balanserat fightergalleri
  • Mycket bra skaparläge
  • Bred och annorlunda enspelarläge