The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim VR

Har du någonsin ställt dig frågan om hur det skulle vara att befinna sig i Skyrim? Nu kan du få svaret på din fråga.

Första tanken som slog mig så fort jag startade Skyrim igen för tusende gången var att jaha, nu ska jag återigen genomlida den där tråkiga introduktionen som jag skådat ett par gånger för mycket. Trots dessa tankar satt jag ändå där och häpnades över skalan på saker och ting i världen och jag fick ett nytt större perspektiv på Skyrims värld som jag aldrig trodde jag skulle uppleva.

Eftersom jag antar att de flesta där ute har spelat Skyrim vid något tillfälle så kommer jag mestadels hålla mig till vad som gör VR-versionen unik och min upplevelse kring den, för att slippa återupprepa vad som redan sagts sedan 2011.

Som jag tidigare nämnde så är skalan man upplever nu i virtual reality vilket gör mycket för denna värld. Den känns större och mer vertikal än någonsin med sina höga bergstoppar som du till en början står och stirrar dig blint på. Den första sammandrabbningen med de gigantiska spindlarna fick även mig, som inte har spindelskräck, att vilja springa i motsatt riktning. Det är inte varje dag man står inför en spindel i storlek med en större hund. Men trots sitt djup och sin skala så halkar grafiken efter lite på grund utav en svagare hårdvara, även om du har en PS4 Pro.

Skyrim har väl aldrig varit känt för att ha varit en grafisk best, men det är ganska tydligt att den fått sätta sig i baksätet när man valt att göra en VR-version. Spelet påminner mer om förra generationens versioner än den nyare förbättrade versionen som släpptes förra året till nuvarande generationens konsoler. Man vänjer sig relativt fort då inlevelsen är där oavsett om man bara vandrar längst med de karga vintertopparna till den blöta myren där man möter jättar och mammutar. Skyrim lyckas så väl med att få dig att känna dig så liten och sårbar.

Hur är det med åksjuka i Skyrim VR? Vid ett ögonblick fick jag lite illamående precis i början av spelet när jag åkte vagnfärden. Förmodligen mycket på grund av att man själv inte har kontroll över hur man rör sig, men sedan försvann det för mig när den delen var över. Om det inte skulle gå över för dig så finns det en rad inställningar du kan göra för att minska sådant. Exempelvis kan du ändra hur du rör dig i världen om du har tillgång till Playstation Move-kontrollerna. Då kan du teleportera dig fram med ett par meter åt gången. Detta är utan tvekan det bästa valet för den som lätt blir illamående men det lider utav en fruktansvärt frustrerande mekanik då det drar på din staminamätare vilket gör att man får stå still och vänta tills mätaren fylls upp. Detta sker allt för ofta för att jag ska ha tålamod med denna mekanik. Det här systemet fungerar förmodligen bättre i mer linjära och mindre spel, men för ett spel som Skyrim så är det en stor nackdel.

Jag var inte heller överförtjust i att använda mig av PS Move-kontrollen i strider då man lätt blir ett stillastående mål. Man kan nämligen inte backa utan bara röra sig framåt och man måste klicka kryss för att vända sig vänster eller cirkel för att vända på sig höger. Visst inlevelsen ökar markant ifall du väljer att använda magi eller pilbåge, även om det kan var lite svårt utan ett sikte på längre avstånd.

Är du däremot personen som föredrar att använda svärd och yxor tror jag nog att inlevelsen blir mer av en besvikelse, i alla fall när du använder dig utav PS Move-kontrollerna då svärden lika väl hade kunnat vara gjorda utav kartong. Det känns otroligt effektlöst då du tas ur själva inlevelsen när det känns som att du bara vevar lite i luften istället för att faktiskt träffa något. Därför föredrar jag att använda mig av en vanlig gamepad för då försvinner mycket utav dessa problem.

Den där wow-faktorn är svårslagen när man vandrar runt i det otroligt välbekanta Whiterun och ser allt med nya ögon och en barnslig känsla av upprymdhet infinner sig för något så välbekant. Allt detta fungerar nog så pass bra tack vare de små förändringarna som gjorts i gränssnittet. Detta exempelvis hur kartan fungerar då du placeras vid molnhöjd och kan åka runt och se kartan i ett nytt perspektiv. Däremot hade färdighetsträdmenyn gärna fått göras om då det är svårt att få en bra överblick och det är krångligt att navigera mellan de olika falangerna som finns i spelet; detta kan jag verkligen se bli ett stort irritationsmoment för nya spelare som inte kan dessa kategorier lika väl som en erfaren spelare.

Problemet med VR överlag är att det är något man måste uppleva själv. Jag skulle förmodligen kunna sitta och skriva sida efter sida om hur fruktansvärt ont det gör att bryta näsan, men har man inte upplevt det själv så kommer man nog aldrig till fullo förstå smärtan. Det är just så det är med VR, man måste uppleva det för att till fullo förstå hur det är att blicka ut över Skyrims landskap.

Jag såg världen med helt nya ögon trots att jag förmodligen spenderat flertal hundra timmar sedan tidigare och jag är såld igen. Om man sedan orkar spela i över 100 timmar vet jag inte, men mitt första intryck utav Skyrim i VR är överlag en positiv upplevelse. Det är kanske inte menat att spela sex timmar i sträck, som man annars kan göra med vanliga Skyrim. Däremot upplever jag att jag spelar i ett annat mer nedtonat tempo, trots att jag spelat Skyrim flertal gånger. Jag upptäckte inga tekniska bekymmer under min speltid mer än vad man är van vid i Skyrim sedan tidigare.

Så även om du spelat Skyrim flertal gånger tidigare så är detta något jag varmt rekommenderar att testa det för jag kan lova att du aldrig upplevt Skyrim på detta vis.

• Skalan på allting
  • Att skjuta med pilbåge