Titanfall

Titanfall

Titanfall är för den som gillar att spela mot andra, Här får du chansen att strida mot gigantiska mechar. Klarar du det?

Ett av de mest efterlängtade spelen till Xbox One och PC i år har varit Titanfall. Det är ett spel som hypats av sina fans i snart ett år efter att ha överösts med beröm vid E3. Spelets utvecklare, Respawn Entertainment, är en ny studio med avhoppare från Infinity Ward. Titanfall är studions första spel som precis som Call of Duty: Modern Warfare är ett multiplayerfokuserat shooterspel.

Titanfall utspelar sig i en krigshärjad framtid där två koloniserande stridsmakter utkämpar en oändlig kamp bortom jorden. Varje strid påbörjas till fots då varje spelare inte är mer än en lättmosad köttpåse. Två minuter in i matchen hörs den första knallen då en titan faller från omloppsbana. Titanerna är enorma människoliknande maskiner utrustade med förödande vapen och trots deras storlek, en fantastisk rörlighet. Tankarna förs mer till Transformers och Gundams än de klumpiga mechar man ibland ser i andra spel. Varje spelare är knuten till sin egen titan med olika vapen och krafter. Vissa spelare kanske föredrar ett starkare försvar medan vissa spelare värdesätter en snabbare, lurigare jätterobot. Går din titan sönder, vilket den kommer göra ofta och våldsamt, tar det tre minuter för den att återbyggas. Den här tiden kan minskas genom att skada motståndare eller knäppa de AI-kontrollerade grunts som springer runt på slagfältet. Varje match spelas 6 versus 6 vilket är lagom stora lag för att få det att kännas som en stor strid, men tillräckligt få för att din insats verkligen spelar roll.

Striderna i Titanfall är otroligt snabba då varje spelare kan både springa på väggar och dubbelhoppa. Denna otroliga rörlighet gör att det är minst lika roligt att vara utanför sin titan som inuti den. De vapen som spelarna har att välja mellan är ganska standardiserade med ett par undantag. Smart Pistol är ett vapen som alltid träffar sitt mål, men kräver ett par sekunders låsning för att kunna skjuta. Smart Pistol fungerar därför bäst då du ser motståndaren, men hen inte ser dig. Jag var lite besviken på att det inte fanns fler spännande vapen utanför titanerna.

Spel som Unreal Tournament och Perfect Dark har verkligen kryddats av sina häftiga vapenuppsättningar. Titanerna är dock väldigt välutrustade. Mina två favoritvapen är båda tänkta som försvar. Det första, Quantum Shield är ett tillfälligt kraftfält som fångar upp projektiler och skickar tillbaka dem. Väldigt kraftfullt då mångas första instinkt när två titaner möts är att tömma all sin eldkraft mot den andre som om det vore sista april. Att fånga upp en sådan svärm och sedan skicka tillbaka den kan vara direkt avgörande för vem som får gå hem med sin mech i en Icakasse. Mitt andra favoritvapen är den dödliga dimman. Något som låter väldigt Stephen King, men är ett aoe-försvar som grillar de många lycksökare som klättrar upp på din titan för att slita ut batterierna ur den. Att leka rodeo på det här sättet var hur jag fick mina flesta kills. Cloak på, sprinta mot närmaste titan, hopp-hoppa upp på ryggen och yeehaaaa! Tio sekunder senare är någon spelare garanterat död.

Ett nytt, spännande grepp som Respawn Entertainment använt för matcherna är hur de ramas in. Varje match börjar med att ditt lag flygs in på arenan, vilket ger en stridskänsla på ett mycket bättre sätt än att bara starta på marken. När striden sen är över byter matchen fokus från att springa runt och döda till ett sorts flykt-minigame. Det förlorande laget har en minut på sig att ta sig till en evakueringspunkt och fly med livet i behåll. Det vinnande laget ska förstås försöka förhindra detta, vilket de ofta också gör. Men de gånger man kommer undan som förlorare, och blir flugen till säkerhet så känns det mer som en seger än att faktiskt vinna matchen. Som sagt, ett underbart inslag i shootergenren som annars är så stel.

Titanfall är väldigt rolig multiplayer. Det är utmanande, annorlunda och ett otroligt tempo. Men där multiplayern slutar så slutar även spelet. Eftersom det varken finns singleplayer, eller en kampanj värd att nämna så måste man vara väldigt bekväm med den upprepning som sker. Spelet har ett flertal banor och en handfull lagom spännande spelmodes, men inget som riktigt ger känslan att det kommer kunna räcka mycket längre än några månader intressemässigt. Med detta sagt så är det ett otroligt uppfriskande inslag i en annars så stagnerad genre.

• Annorlunda´
  • Välgjort
  • Utmanande