WRC 9

WRC 9

Än en gång har WRC förbättrats vilket gör det ännu mer välkomnande till både nya och gamla fantaster.

Det är mycket i världen som inte är vad det brukar vara för tillfället. Något vi alltid kan räkna med är att den digitala rallysäsongen gasar på i samma hastighet som vanligt. Rally, speciellt WRC-spelen, tillhör mina personliga favoriter och efter några riktigt bra år med spel som bara blir bättre och bättre är vi nu framme vid spel nummer nio. Nya länder att tävla i och små men nyttiga förändringar är vad vi har att vänta oss.

På ytan känns WRC 9 väldigt likt sin föregångare. Menyer och bakgrunder när spelet laddar är i princip identiska med WRC 8. Det är inte förrän man börjar gräva ner sig i det tekniska och spelbarheten som man märker vad utvecklarna lagt krutet på. Det utlovas förbättring när det gäller bilarnas väghantering och tyngdpunkt. Även ljudet ska ha fått sig en rejäl uppgradring. Det som sticker ut mest när jag startar spelet är dock mängden spellägen som spelet blivit berikad med.

Bortsett från karriärläget så hittar vi en mängd med spellägen tillägnat multiplayer. Inte bara vanliga onlinetävlingar utan också möjlighet att skapa egna klubbar och tävlingar tillsammans med andra rallyfantaster. Split-screen finns också för de som vill utmana varandra i soffan. Vill man ta det lugnt och bara köra enstaka lopp för att träna så finns allt tillgängligt redan från början. Sånt uppskattas alltid och i en tid där allt är låst bakom betalväggar eller framsteg känns detta otroligt nog som en frisk fläkt.

Personligen fokuserar jag alltid på karriärläget och struntar helt i att spela online. Som vanligt finns det ett massivt karriärläge även här och trots att det i princip är identiskt med föregångaren finner jag mycket nöje i managementdelen. Här gäller det att hålla koll på utgifter, anställda samt planera in tävlingar utan att köra slut på både personer och pengar. Jag uppskattar att det ändå är en relativt låg ribba i denna del så att fokus ändå ligger på själva loppen. För där briljerar verkligen WRC 9.

Utöver de tre nya länderna (Japan, Nya Zeeland och Kenya) som är otroligt roliga att tävla i har fokus som sagt lagts på att få bilen att kännas just som en riktig bil. Både väghållning och känslan av fart har förbättrats avsevärt vilket förhöjer loppen ytterligare ett steg från föregångarna. Bilarnas viktfördelning märks också av mycket mer och tillför jättemycket variation beroende på vilket underlag loppen körs på. Det kanske låter som små petitesser i det stora hela men faktum är att det är just dessa små förändringar som tillför så mycket. Loppen blir helt enkelt mycket roligare att köra.

Rent grafiskt märks det inte lika mycket skillnad utan spelet ser lika bra ut som förra året. Banornas design och utformning är fenomenal och detta är nog första gången som jag upplever mig att njuta av samtliga länders flora och fauna. Även trista Wales har en hel del härliga lopp till sitt förfogande. Jag har alltid gillat det grafiska i WRC-spelen där alltifrån regniga granskogar till öppna savanner bjuder på härliga utsikter. Lite trist att HDR inte erbjuds för det hade verkligen kunnat lyfta spelen ännu ett snäpp vad gäller utseende.

Vad gäller ljudet så har det skett en stor förändring till det bättre. Både bilar och kartläsare låter precis som de bör och att gasa på i en disig, dimmig skog och höra motorljudet eka mellan träden är förtrollande och avslappnande. Det är just detta som är en av rallyns storhet tycker jag. Det är jag som förare mot naturen i första hand. Resten av motståndet läser man bara om i en lista och spelar mindre roll när man åker i 200 knyck på en smal grusväg och vet att minsta lilla felslag med ratten kan innebära skillnaden mellan en första och en sistaplats.

Än en gång har WRC förbättrats vilket gör det ännu mer välkomnande till både nya och gamla fantaster. Om än små förändringar vilket gör att de som fortfarande nöter WRC 8 inte behöver känna någon speciell panik över att de missar allt för mycket. Det är dock svårt att gå tillbaka när man väl har satt tänderna i WRC 9 så tänk på det. En stor fördel som denna serie har är att det är precis så lättillgängligt som man gör det till. Vill man bara köra och njuta av loppen så fungerar det precis lika bra som för den som vill gräva ner sig i minsta lilla bilinställning. Det är inte skrämmande på något sätt vilket gör att både nya som gamla spelare känner sig välkomna. Jag tackar och välkomnar en bekant men ändå ny upplevelse till rallyfamiljen.

• Bilfysiken imponerar
  • Varierande banor
  • Lättillgängligt