Nintendo Switch

Av i i Recensioner, 2 Mer

Test av microSD-kort till Nintendo Switch

Internminnet på Nintendo Switch är mycket snålt tilltaget. Vilket minneskort bör man välja för bästa spelupplevelse?

Nintendo Switch har 32 GB internminne. Av det är drygt 25 GB tillgängligt för spel. Köp The Legend of Zelda: Breath of the Wind digitalt och 13,8 GB av utrymmet försvinner. Lägg till Mario Kart 8 Deluxe på 6,8 GB och plötsligt har över 20 GB av utrymmet försvunnit. Doom tar upp hela 21,3 GB. Än mer kan försvinna med uppdateringar och eventuella köp av DLC. Summa summarum, internminnet i Switch är på tok för litet. Skandalöst litet enligt mig.

Syftet med vårt test är att testa hur stor betydelse kortets hastighet och dess fabrikat har för laddningstiderna av spel respektive nivå eller kontrollpunkt och med utgångspunkt från det ge er råd.

Stöd för minneskort hos Switch

Nintendo Switch har stöd för microSD-kort i alla format upp till microSDXC (64 GB och uppåt). Konsolen har stöd för gränssnittet UHS-I, inte UHS-II och uppåt. Det går att använda UHS-II och uppåt, men minneskortets fulla kapacitet utnyttjas inte. Läs- och skrivhastigheten blir runt 95 MB/s oavsett vad som står på förpackningen. Gränssnittet UHS-I ska inte förväxlas med UHS speed class 1-3 vilket skrivs U1-U3. Nintendo rekommenderar 60-95 MB/s i skrivhastighet (transfer rate).

Spardata sparas alltid i internminnet även om själva spelet installerats på minneskort.

Det är lätt att sätta i ett minneskort i Nintendo Switch. Minnesortplatsen sitter under stödbenet. Det är bara att fälla ut den och sedan sätta i minneskortet.

Testade minneskort

Minneskorten är sorterade efter skrivhastighet. Jag anger vilka minneskapaciteter som finns tillgängliga för respektive minneskort, dock lägst 32 GB. Tänk på att det kan finnas äldre minneskort med samma namn men som har lägre hastigheter. Exempelvis har jag tagit med ett äldre Sandisk Ultra som jämförelse.

Toshiba Exceria Pro M501

  • Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-II
  • 270 MB/s läshastighet, 150 MB/s skrivhastighet
  • 32, 64 GB

Sandisk Extreme

  • Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-I, A1, V30
  • 100 MB/s läshastighet, 60 MB /s skrivhastighet (128 GB 90 MB/s)
  • 32, 64, 128 GB

Sandisk Ultra

  • Class 10, UHS Speed Class 1, UHS-I, A1
  • 100 MB/s läshastighet
  • 32, 64, 128, 200, 256, 400 GB

Toshiba Exceria Pro M402

  • Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-I, A1
  • 95 MB/s läshastighet, 95 MB/s skrivhastighet
  • 32, 64, 128 GB

Sony SR-UX2A-serien

  • Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-I
  • 95 MB/s läshastighet, 70 MB/s skrivhastighet
  • 32, 64, 128 GB

Sony SR-UY3A-serien

  • Class 10, UHS Speed Class 1, UHS-I
  • 90 MB/s läshastighet
  • 32, 64, 128 GB

Toshiba Exceria M302-EA

  • Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-I
  • 90 MB/s läshastighet
  • 32, 64, 128 GB

Verbatim Premium

  • Class 10, UHS Speed Class 1, UHS-I
  • 70 MB/s läshastighet
  • 32, 64, 128 GB

Kingston SDC10G2-serien

  • Class 10, UHS Speed Class 1
  • 45 MB/s läshastighet, 10 MB/s skrivhastighet
  • 32, 64, 128, 256 GB

Sandisk Ultra microSDHC (OBS! äldre modell, dagens modell är betydligt snabbare)

  • Class 10
  • 30 MB/s läshastighet

Adata microSDHC

  • Class 4
  • 14 MB/s läshastighet

Testade spel

  • Mario Kart 8 Deluxe – digitalt + kassett
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – digitalt + kassett
  • Lego Worlds – digitalt
  • Sonic Mania – digitalt
  • Steamworld Dig 2 – digitalt

Testresultat

Laddningstiderna var över lag ganska korta i jämförelse med de test jag gjort på andra spel på Xbox One och Playstation 4. Lego Worlds tog längst tid att ladda – knappt 40 s för de flesta minneskort.

Utöver internminnet och microSD-korten testade jag även tider för kassettversionen hos två av spelen – Mario Kart 8 Deluxe och The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Vid laddning av ett spel visade det sig att internminnet var snabbast, följt av de snabbaste minneskorten och sist kassetten. Det långsammaste minneskortet var dock betydligt långsammare än kassetten. Tidsskillnaderna var dock små. Internminnet var 1 s snabbare än kassetten för Zelda och knappt 4 s för Mario Kart. De snabbaste minneskorten var upp till 2 s snabbare än kassetten, men något långsammare än internminnet.

Skillnaderna mellan de snabbaste minneskorten med överföringshastigheter mellan 45 och 95 MB/s var små. Det äldre minneskortet från Sandisk (30 MB/s) var upp till 3 s långsammare än de snabbare minneskorten. Slutligen visade det sig att det på papperet mycket långsamma minneskortet, Adata 14 MB/s, också var betydligt – upp till 7 s – långsammare än övriga minneskort.

Tittar man på laddningstiderna för nivåer och kontrollpunkter skiljer sig resultaten kraftigt åt mellan spelen. Vissa spel hade identiska (Sonic Mania) eller näst intill identiska (Zelda och Steamworld Dig 2) laddningstider för nivån eller kontrollpunkten mellan de olika minneskorten. Andra uppvisade större skillnader mellan minneskort, internminne och kassett. Mönstret liknade det för laddning av själva spelet, men tidsskillnaderna mellan minneskorten var mindre. Mätresultaten visar klart att spel där den huvudsakliga tiden ligger i att ladda data från internminnet också har minst variation i laddningstider.

Jag väljer att visa testresultaten för The Legend of Zelda: Breath of the Wild här eftersom det är ett bra exempel. Testresultat för övriga spel finner du efter min sammanfattning.

Etiketter

Start av spel – The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Laddning av nivå – The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Sammanfattning och slutsatser

Snabbare minneskort ger ofta, men inte alltid, en något kortare laddningstid. Testresultaten förvånar mig eftersom minneskort med läshastigheter mellan 45 och 95 MB/s uppvisade liten variation. Det är därför inte säkert att du märker någon större väsentlig skillnad i spelkvalitet om du väljer ett minneskort med 70 eller 45 MB/s i jämförelse med 95 MB/s. Jag rekommenderar minst 45 MB/s, helst 70 MB/s eller snabbare. Variationen mellan olika tillverkare var också låg vilket gör det valet inte tycks ha någon stor betydelse.

Om du vill att det ska gå så snabbt som möjligt att ladda data, installera spelet du använder mest i internminnet.

Lite råd

Vilken typ av eller fabrikat på microSD-kortet ska jag köpa?

  • Se till att det står Class 10 på minneskortet. Lägre Class innebär troligtvis även lägre skrivhastighet.
  • Minsta skrivhastighet jag kan rekommendera är 45 MB/s. Köp gärna 70 MB/s eller snabbare.
  • För att spara pengar, köp inte gränssnittet UHS-II eller UHS-III. Switch stödjer bara UHS-I.
  • Skrivhastigheten har ingen betydelse. U1 är därför lika bra som U3. 95 MB/s är lika bra som 10 MB/s.
  • Fabrikatet har liten betydelse (gäller de märken jag testat).

Hur stort minneskort ska du köpa?

  • Du köper enbart småspel digitalt; Behöver du ett minneskort? Det är inte säkert. Annars räcker antagligen 32 GB.
  • Du köper de flesta spel i butik. Du köper bara vissa spel digitalt; 64 GB kan räcka.
  • Du köper mycket spel online, men behöver inte ha mer än ett fåtal installerade samtidigt. Resten arkiveras; 64 GB kan räcka.
  • Du är storkonsument och vill ha så många spel som möjligt installerade samtidigt; Köp minst 128 GB, helst 256 GB eller mer.

Vad är för- och nackdelar med att köpa digitalt?

  • Det går snabbare att ladda digitala spel än via kassett.
  • De flesta småspel kan bara köpas digitalt.
  • Digitala spel tar upp utrymme på minneskortet eller i internminnet om de inte arkiveras.
  • Digitala spel kan inte säljas vidare när du tröttnat på dem.
  • Spel med kassett kan köpas begagnat.

Redovisning av resultat

Svårt att läsa graferna? Klicka på dem för full storlek. Du kan också läsa resultaten i tabellform.

Läsvärt

Skriven av: Mats Ernofsson